Love Rasulullah.

Sunday, February 28, 2010

Bila "tiada " baru terasa "kehilangan"

bukan motor sebenar, tak sempat simpan gambar sebelum hilang , tapi yang penting Ex5 kap 9977 warna merah :)

Pagi 24Feb 10 , aku round satu UM cari motorbike merah EX5 keluaran tahun 1997. Tahun ni, aku darjah 4 , dan pernah curi bawa motor tu ke sekolah & round-round petang pusing batas ban (pida 4) nama kampung aku. Dapat tau kat ayah aku, kena pelempang. tapi best ..haha.

Motobike aku ni banyak berjasa kat family aku, aku, dan member2 semua yang pernah merasa. No. Plat KAP 9977 (kedah mari ) tapi , dah menjelajah satu Malaysia, dari Perlis, sampai la Johor, kemudian ke Kelantan (NP) seterusnya bermastautin kat Petaling jaya dan tamat riwayat di rumah universiti (RU) dalam UM..sabar je la.

Masa aku belajar kat sekolah rendah & menengah , benda alah ni la bantu sikit2 aku sampai kat sekolah . Accident pun pernah dengan motor ni. Habis hancur. Pastu baiki semula. Di Sekolah motor ni la jadi mangsa " geng anti pengawas ". Masa ni , motor aku dah wanted. Asal nak balik rumah ja, mesti pancit, hilang cermin , kena tutup saluran minyak, cuma tak sampai kena rosakan enjin ja. al hamdulillah

Tamat belajar form 5, abg aku ambil motor ni bawa pi Melaka. Dua tahun dok sana. Kempunan aku jadinya. Kemudian berpindah ke NP, aku pula yang dapat sampailah sekarang. Kat Nilam puri member2 pakat dok merempit pakai motor ni.. Maklumlah aku sorang ada motor masa tu. Rasanya la kot. Daripada motor tu yang laju jadi semakin tak laju......> aku tuntut kerosakan< :).

Habis kat sana, pindah pula mai UMKL. kali ini naik keretapi Tanah Melayu. (KTM). 2 tahun , susah senang, redah hujan , panas terik, sampai naik meragam enjin2. Tapi kerja Islam punya pasal..kuda sajala motor tu.

Tapi baru-baru ni , aku pun tak duga, benda nak jadi kat aku. Di takdirkan lesap tanpa bayang.... komen pun mula la bertubi2, ada yang membangkitkan semangat, ada yang downkan semangat lagi pun ada. Yang tak pernah muncul pun , tiba-tiba muncul. hmmm , aneh sunah kehidupan ni, bila kita di timpa musibah mesti akan jadi macam ni.

Cuma yang peliknya, time motor aku hilang , lansung aku tak rasa pape. lepas 2,3,4 hari lepas tu baru teras kehilangan benda alah ni..Bukan apa , nak p kuliah pun susah, nak bergerak p meeting pun susah ..pendek kata susah sangat la.

Tapi , pengajaran buat aku juga, jangan pandang lekeh semua benda sebelah mata. Bila dah tak dak baru lah terasa. Fikir-fikir betul juga, kadang-kadang, kita hanya memandang benda yang hanya bagi keuntungan kat kita saja, tapi perkara-perkara yang biasa kita terlepas pandang dan tak bersyukur.. Bila di uji sikit baru terasa.

Hidup ni kena peka dan bersyukur dengan apa saja sekalipun yang kita ada, baik perkara yang penting, berharga & bernilai sehinggalah perkara yang simple & remeh. Jangan sampai semua nikmat ditarik baru nak insaf. "Jika kamu bersyukur aku akan tambah nikmat aku, jika kamu kufur azabKu amatla pedih -Ibrahim :7"

Tapi aku yakin, pasti ada hikmah di sebalik semua ini ....think positive! :).

3 comments:

.: Si BungaKopi : . said...

ang orang kedah ka penang ka perlis? pekat tulisan tu, smoga beli motor baru yg lebih chomel dan boleh dikuda2 slalu. huhu

Shafie Hashim said...

kedah mari la. harap-harap macam tu la. kalu nak tolong hadihakan pun boleh juga.

.: Si BungaKopi : . said...

owh kedah..hadiah lukisan motor boleh la. huhu

Post a Comment

 

Tujuanku Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger