Love Rasulullah.

Thursday, June 24, 2010

Jika ada "penyakit" jangan dirahsiakan, Rakyat sayangkan Malaysia.


Malaysia sebuah negara yang aman.

Yang pastinya semua orang bersetuju dengan perkara ini tidak terkecuali siapa pun. Malaysia tidak seperti negara lain yang seringkali berdepan dengan rusuhan, pengeboman, pergaduhan , pertumpahan darah dan sebagainya . Malaysia ada acuan dan gaya tersendiri.

Malaysia aman daripada semua ini secara pandangan mata kasarnya . Namun di dalamnya sahaja belum tahu apa yang rosaknya malaysia ini .

Saya suka berkongsi analogi seorang lelaki berumur 30-4o tahun dan ke atas. Nampak badannya tegap sahaja ,sihat, makan nampak berselera dan laju sahaja. Tetapi apabila membuat medical check up di Hospital rupa-rupanya dalam tu ada sakit jantung, paru-paru berair, buah pinggang rosak, kencing manis...dan apabila sampai satu masa hanya mendengar berita yang dia sudah mati. Siapa pun tak tahu bahawa dia ada penyakit tersebut.

Malaysia penuh dengan "penyakit" yang dirahsiakan ini . betul atau tidak?

Bermula daripada kepimpinan negara sehinggalah kepada rakyat biasa. "Penyakit" ini menyerang dalam segenap ruang negara seperti politik, sosial, ekonomi, pentadbiran, hiburan, keselamatan ,pendidikan dan agama.

Sudah tentu Malaysia ini adalah tubuh badan pemiliknya adalah Pemimpin negara ( PM sampai pak-pak menteri) dan yang sama waktu dengannya. Apabila ditanya sahaja kepada mereka mengenai beberapa petanda penyakit yang berlaku seperti C4 & altantuya, Jet engine hilang, Kapal Selam Scorphine yang asyik timbul dan tak mahu tenggelam-tenggelam, lesen lulus judi, Kes buang bayi (anak luar nikah,) kes bunuh, ragut, penagih dadah, mat & minah rempit, dan bermacam-macam lagi. Ini belum lagi disentuh penyakit yang menyerang jantung (dasar) Malaysia.

Mereka terus menerus bersilat dalam menjawab pertanyaan sesiapa sahaja mengenai hal tersebut agar penyakit yang Negara hadapi tidak diketahui oleh orang lain. Mereka terus berahsia , menafikan , namun begitu, ramai doktor yang tidak bergaji , yang berasa kasihan tampil membantu dalam mendedahkan penyakit Negara ini .

Bila penyakit ini terdedah sedikit demi sedikit, baru semua orang terbuka mata . Tapi masih lagi ragu-ragu kesahihanya sebab tuan punya negara Malaysia ini tetap menafikannya.

Paling menarik mereka terus menyusun langkah untuk bersilat daripada orang lain yang asyik mahu menghidu dan bertanyakan penyakit yang menyerang Malaysia ini , mereka cuba mengubah topik tumpuan .

Malaysia ada pengganas , Jemaah Islamiah (JI) sedang bermaharajalela di IPTA, merekruit pelajar dan pensyarah, mereka merancang mahu meletupkan kuil batu caves di gombak dan yinyin di Penang.

Adakah berjaya strategi ini ?

Nampak macam sukar, strategi ataupun penawar yang sudah digunakan ini tetap sama seperti sebelum-sebelum ini . Bahkan Doktor yang memberi ubat penawar ini juga doktor yang sama. Nampak gaya barangkali gagal juga rasanya.

Mengapa mereka mahu berahsia ?

Adakah takut?
Adakah tidak mahu orang lain risau?
Adakah malu bila orang tahu banyak sangat penyakit yang ada? atau sebab apakah ?

Meraka pemimpin rakyat, dipilih rakyat, jadi biar rakyat turut sama membantu sekiranya pemimpin ada masalah .

Yang pastinya ramai mereka yang sayangkan pimpinan negara ini, terus menerus bergiat menasihati, dan mendedahkan penyakit yang berlaku. Mereka tidak mahu pimpinan negara mati begitu sahaja dengan meninggalkan penyakit yang bertimbun-timbun ini .

Sekurang-kurangnya masa yang ada ini sebelum 2012 ini , Proses penyembuhan perlu dilakukan. Pemimpin negara perlu berlapang dada, dan mendengar nasihat orang lain yang sangat sayangkan mereka. Terima ubat penawar yang baik dan terkini daripada mereka.

Jika perlu, pemimpin negara sekarang mungkin perlu berehat dan memberi peluang kepada orang lain yang masih segar dan mampu mengantikan tempat mereka dengan lebih bertenaga dan maju dalam menganti sebuah negara yang baru bertemakan perubahan dan Malaysia baru.

Tidak perlu risau , jasa mereka tetap akan dikenang dalam sejarah. Biarpun berpenyakit , tapi jika ego direndahkan, menerima teguran dan nasihat rakyat yang sayangkan mereka dengan hati terbuka, Insyaallah mereka tetap dijulang sebagai pemimpin yang juga banyak berkorban untuk negara, agama dan bangsa.

Renungkanlah " mencegah lebih baik daripada merawat ".

Sekadar berkongsi
Tidak paksa untuk mempersetujui :)

1 comments:

dhiyaAlwani said...

semalam,sewaktu membuka akaun RHB,sempat lagi saya dan seorang kakak bersembang dengan seorang pegawai bank di situ..pegawai bank yang merupakan bangsa india tu,menasaihatkan kami..

"kamu melaburlah..umur masih muda..tahu kan..kita punya negara..mcm ini(sambil menggegar2kan tangannya"

kami pun mengangguk tanda faham..ekonomi kita semakin tak stabil.

dan hari ni..sembang2 dengan kawan2 seofis,seorang kawan ni(ayah seorang polis)bersetuju dengan pemansuhan UPSR n PMR untuk mengurangkan pembaziran wang kerajaan(tak ingat apa alasannya lagi)..selamat tak balas balik kata2 dia,"apa taknya,duit habis utk bnda tak bermanfaat" (-_-)

Post a Comment

 

Tujuanku Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger