Love Rasulullah.

Thursday, July 8, 2010

Hargailah mereka.

Walaupun vedio di bawah ketika suasana hari raya dan tentang Haji , namun itu bukan point utama dalam entri aku kali ini .

Cuma mahu berkongsi siapa itu ayah dan ibu yang selama ini telah membesarkan kita dengan penuh kesabaran, keikhlasan ,dan kasih sayang, .

Mereka tatang kita sejak kecil, jaga kita daripada disakiti , hatta nyamuk seekor pun tak kasi gigit badan kita. Lebih rela diri mereka menjadi korban sebelum kita dapat rasa.

Mereka tak sanggup bersedih di hadapan kita, apa yang mereka mahu , anak mereka bahagia dan menjadi insan berguna untuk semua orang.

Mereka tak mengharapkan belasan wang ringgit daripada kita sangat, cukup sekadar sekelumit hormat, kasih sayang dibalas, dan doa daripada kita selalu.Mereka tahu hanya bekerja, mencari duit untuk sara kita, tak nak kita kebuluran, tak nak kita merempat. Kalau boleh nak kita selesa .

Mereka, begitu berahsia. Sakit dirahsiakan, duit tak ade dirahsiakan, makanan tak cukup dirahsiakan , bagi mereka masalah dalam keluarga tak perlu dibebankan pada kita.

Sejak dari kecil , mereka mencorak, membentuk, mendidik, mewarnai kita ibarat seperti corakkan pada sehalai kain putih. Kalau boleh mereka mahu kita kekal buat selamanya tanpa ada corak lain pada kain putih.

Wajarkan kita ...

Melupai mereka ?

Tidak mendoakan kesejahteraan mereka?

Kurang ajar (biadaP) dengan mereka?

Tak cuba untuk memahami dan membahagiakan mereka ?

tak menolong kurangkan beban mereka ?

Pukul mak ayah ?

Call asyik minta duit ?

Call diaorang asyik minta penuhi hasrat duniawi kita , HP, Laptop, Baju baru, kasut baru , saja ?


[ pernah kita bercita2, duit yang kita ada nanti Insyaallah, nak bawa mereka naik haji sekali sama2? ]

Cukup la kalu setiap hari kita tak lupa pada mereka dalam Doa. Doa senjata Mukmin. Doa anak soleh antara pelaburan yang menguntungkan bagi mereka andaikata jasad tiada lagi di muka bumi.

Cukupla, sehari kita sumbangkan masa untuk SMS, atau Call, tanya khabar, sekadar mahu menenangkan dan mengembirakan hati mereka yang sebenarnya sangat rindukan kita, cuma mereka berahsia.

Jika berkesempatan,sibuk dengan tugas dan kerja , carila masa sekejap pun tak ape, pulanglah bertemu mereka andaikata kita berada di tempat yang jauh dari kampung halaman.

Ingatlah, kerja buat kita di dunia, perlukan redho dari Ibu bapa kita. Kita tidak mahu di akhirat kelak kita akan disiksa kerana kita endah tak endah pada mak dan ayah.

Mungkin kita semua boleh jadikan Ayat Allah swt dalam surah ISrak :23-24.

Kita mahu kalau boleh, nak masuk syurga 1 keluarga. Dan tak nak sorang masuk syurga, sorang masuk neraka, lebih teruk semua sekali masuk neraka (nauzubillah).-EnD.


sekadar berkongsi
tak paksa untuk mempersetujui.

0 comments:

Post a Comment

 

Tujuanku Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger