Love Rasulullah.

Monday, November 15, 2010

Sakit GIGI memang A punya rasa .

Gigi....Sapa yang tak suka kalau gigi dia cantik, putih, dan tersusun rapi. Cantik dipandang, manis senyuman ,hansom dan lawa je nampak.

Gigi...Sapa yang suka kalau giginya rongak. berlubang, loggar, tidak tersusun , jongang dan sebagainya. Huduh saja tengok kan..

Tetapi itulah realiti yang ada sekarang ini. Tak boleh nak kata apa. Semuanya pemberian Allah . Nikmat dariNya. Amat penting untuk kita bersyukur dengan apa yang ada.

Tapi kali ni saya mahu merepek pasai Gigi...harap sudi baca la ye..:)



Saya pasti teman-teman mesti pernah sakit gigi. Tipula kalau tak pernah. Saya berani potong kepala lempaq (baling) dalam laut kalau ada yang tak pernah sakit gigi walaupun sekejap.

Sakit gigi ni ,hanya Allah dan orang yang merasainya saja boleh habaq (berithau) macam rasa sakit dia. Berdenyut-denyut. Sampai boleh nangis-nagis..Dulu waktu saya kecil-kecil..hmm puas berguling sakit gigi punya pasal..:)

Ingat lagi tak time kita semua kat sekolah rendah . Ada sekali Doktor Gigi mesti datang ke sekolah buat pemeriksaan Gigi. Mula-mula dia ajar cara-cara gosok gigi. Pastu dia buat Dental Check up, kemudian dia akan panggil untuk cabut or palam (tampal) gigi kita yang rosak atau berlubang. Saya ingat ada sekali tu sampai tak mau p sekolah ..Last2 kena cabut 3 batang..hilang sakit..puas hati ...

Kalau cabut & palam ni , cabut bg saya sangat sakit. Bukan sakit apa, tak boleh tahan sangat time dia nak cucuk jarum kat gusi kita letak ubat Bius..seriau darah dibuatnya ..Tapi lepas kena tak da apa pun ..

Time saya sakit gigi, pernah la juga, :)....member serumah selalu provoke...kalau sakit gigi ni ,tak dak ubat lain yang lebih mujarab..melainkan jumpa doktor & cabut terus...Dalam hati macam nak pelekuk kepala ja..


Ada juga member yang cadangkan kepada saya untuk cuba produk Ubat GIGI HPA..konon nak tarik saya masuk HPA la...(jgn mrh ye kalau yang minat HPA)..alasanya dalam ubat gigi tu ada herba macam-macam seperti bunga cengkih (klik) dll. Sekurangya boleh merawat sakit gigi n kurangkan kesakitan...wahtever lah..

Saya mula research apa sebenarnya penyebab sakit gigi, especially time gigi berlubang, kenapa kita sakit sangat...?

Setakat info yang saya jumpa , baca ni ..

Gigi yang berlubang bukanlah disebabkan ulat seperti anggapan orang pada zaman dahulu. Teori ini bertahan hingga tahun 1700-an hingga Willoughby Miller seorang dokter gigi Amerika yang bekerja di Universitas Berlin menemukan penyebab pembusukan gigi. Ia menemukan bahwa lubang gigi disebabkan oleh pertemuan antara bakteri dan gula. Bakteri akan mengubah gula dari sisa makanan menjadi asam yang menyebabkan lingkungan gigi menjadi asam (lingkungan alami gigi seharusnya adalah basa) dan asam inilah yang akhirnya membuat lubang kecil pada email gigi.

Saat lubang terjadi pada email gigi, kita belum merasakan sakit gigi. Tetapi, lubang kecil pada email selanjutnya dapat menjadi celah sisa makanan dan adanya bakteri akan membuat lubang semakin besar yang melubangi dentin. Pada saat ini kita akan merasakan linu pada gigi saat makan. Bila dibiarkan, lubang akan sampai pada lubang saraf sehingga kita akan mulai merasakan sakit gigi. Proses ini tidak akan berhenti sampai akhirnya gigi menjadi habis dan hanya tersisa akar gigi.

Sakit gigi tidak dapat dipandang sebelah mata seperti anggapan beberapa orang, karena bila didiamkan, dapat membuat gigi menjadi bengkak dan meradang. Selain itu gigi berlubang dapat menjadi sarana saluran masuknya kuman penyakit menuju saluran darah yang dapat menyebabkan penyakit ginjal, paru-paru, jantung maupun penyakit lainnya.

Agar tidak semakin bertambah parah, maka bila Anda memiliki gigi berlubang sebaiknya Anda segera mengunjungi dokter gigi untuk mengobatinya. Walaupun banyak orang tidak suka pergi ke dokter gigi dengan alasan tidak peduli dengan keadaan gigi, khawatir biayanya mahal, takut atau malu diejek karena gigi yang rusak, namun pergi ke dokter gigi adalah solusi terbaik untuk mengatasi sakit gigi. Gigi berlubang tidak dapat sembuh dengan sendirinya. Walaupun, mungkin setelah menderita sakit gigi, rasa sakitnya dapat hilang tetapi tidak memperbaiki keadaan gigi. Gigi akan tetap berlubang, bahkan lubangnya akan terus semakin membesar.



Namun di sebalik cerita pasal sakit gigi ini , saya mahu kongsi cerita seorang sahabat Nabi , sanggup kehilangan giginya kerana Mahu menyelamatkan rasulullah ..Allahuakbar ..

Di ceritakan oleh Abu Bakar Shiddiq untuk persitiwa itu;

“Di waktu perang Uhud dan Rasulullah saw ditimpa anak panah hingga dua buah rantai ketopong masuk ke dua belah pipinya bagian atas, saya segera berlari mendapatkan Rasulullah saw kiranya ada seorang yang datang bagaikan terbang dari jurusan timur, maka kataku: ‘Ya Allah, moga-moga itu merupakan pertolongan!’ Dan kala kami sampai pada Rasulullah, kiranya orang itu adalah Abu ‘Ubaidah yang telah mendahuluinya ke sana, serta katanya, “Atas nama Allah, saya minta kepada anda wahai Abu Bakar, agar saya dibiarkan mencabutnya dari pipi Rasulullah saw.” Saya pun membiarkanya, maka dengan gigi mukanya Abu ‘Ubaidah mencabut salah satu mata rantai baju besi penutup kepala beliau hingga ia terjatuh ke tanah, dan bersamaan dengan itu jatuhlah pula sebuah gigi manis Abu ‘Ubaidah. Kemudian ditariknya pula mata rantai yang kedua dengan giginya yang lain hingga sama tercabut, meneyebabkan Abu ‘Ubaidah tampak di hadapan orang banyak bergigi ompong.”



hmm , sangat menyakitkan dan merisaukan . So, nasihat saya pada diri dan semua , jagalah gigi anda sebelum gigi anda Meng"GIGIT" anda & nyawa anda :). tetapi kalau sakit dan terpaksa cabut..jangan takut untuk cabut n mengubatnya Sahabat Nabi sanggup berkorban giginnya .....pergilah jumpa doktor. Jangan kerana Sakit gigi , kerja untuk agama Allah tergendala, tanggungjawab sebagai pelajar turut terjejas..Nak jawab Exam pun susah , study pun susah..pendek kata, nak beribadat kepada Allah pun tak selesa..betul kan??...:)

Kredit to : Info Kesihatan ., Abu Ubaidah.

Wallua'lam , Sekadar berkongsi .

1 comments:

dealer pulsa said...

thanks atas tips2nya sakit gigi udah jadi momok nih

Post a Comment

 

Tujuanku Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger