Love Rasulullah.

Monday, June 29, 2009

Minggu Haluan Siswa UM ,Pentadbiran HEP main-main.


Universiti Malaya (UM) menerima lebih 3000 mahasiswa baru termasuk dari sabah sarawak dan international student. Kedatangan mereka ada yang bermula sebelum 28 hb lagi.

Keunikan sambutan minggu Haluan siswa(MHS) di semua kanpus pada kali ini di serikan dengan Selesema Babi (H1N1) . Setiap Mahasiswa baru akan di lakukan saringan terlebih dahulu sebelum melaui MHS agar tidak berlaku jangkitan terhadap mangsa lain

Tempat saya belajar UM , bukan sahaja di saring, malahan semua program outdoor yang mengumpulkan mahasiswa secara keseluruhan, telah di hazafkan , atas alasan Virus Babi ini.

Semua aktiviti bertukar ke kolej kediaman , dan sebarang program-program besar dan utama yang biasanya di lakukan di Dewan TunkU Canselor dan Kompleks Perdana Siswa (KPS) sebelum ini di batalkan serta merta.

Perkara yang sama juga berlaku di setiap Fakulti . Pada kebiasaannya ,semasa MHS semua pelkajr akan mellalui sesi pengenalan subjek dan aktiviti Di fakulti , supaya mereka boleh survive selepas ini .

Melihat situasi ini saya rasa Pihak Pentadbiran sengaja melakukan amalan Devide & rule kepada pelajar-pelajar baru. Mereka tidak mahu pelajar-pelajar ini bersatu (unite)..sedangkan slogan "UM is One ,Towards One Malaysia" . ..macam retorik saja.

Sepatutnya , pihak pentadbiran perlu bijak di dalam mengurus isu se'simple' ini bukan mengambil peluang dengan kuasa yang ada pada mereka.

Apa salahnya pihak pentadbiran , buat saringan di kolej kediaman dulu , kalu terdapat suspek yang terlibat kuarantinkan di satu tempat. Tapi apa yang jadi tak seperti yang di katakan . Pihak pentadbiran (HEP) , sengaja manipulasi peluang ini untuk memudahkan agenda politik mereka.

Saya dapat tau , tak ada sangat saringan yang di buat di kolej sewaktu mendaftar. Alasan yang HEP bagi macam budak bodoh. " buat apa nak saring lagi, Di KLIA dan buat saringan ". .hmm memang bodoh .

Apa ke hal , Dewan sebesar itu (DTC), tak di gunakan buat pertama kalinya Mahasiswa baru datang ke UM. Tapi kalau di gunakan untuk konsert, tarian , dan sebagainya,mesti H1N1 dah tak lagi jadi penghalangnya.

Tindakan ini seolah -olah pihak HEP "takut dengan bayang-bayang sendiri"..Kemenangan MPMUM yang di kuasai oleh PRO -M mungkin mendesak mereka melakukan tindakan ni.

kalau tidak percaya kenapa mereka terlalu awal mendoktrin Perkataan Aspirasi dan Penggerak Mahasiswa. Siapa yang lebih berpolitik sebenarnya .-sekadar pandangan.


3 comments:

Anonymous said...

Kalau mereka nak main-main macam tu.. tunggulah mainan dari kita pula... ^_^

MHS yang diserikan dengan virus H1N1.
lagi disempitkan ruang lagi mudah nak merebak. tengokla nanti.

Ana cadangkan, boom sebesar2nya nama MPMUM dan PRO M sebaik sahaja lepas MHS..samada melalui progrm, roadshow, atau....(...) sampai lenyap nama Aspirasi. Kami akn cuba tolong.. biiznillah.

Anonymous said...

betul tu... saje je buat mcm tu...last minit pula tu....takpe biar dekat kolej2 yg menentang MPM dengan dasyatnya tu... terkene dengan selesma BABI tu...

Anonymous said...

ih3..janganlah sampai mendoakan kecelakaan untuk orang lain..ikutlah akhlak Nabi Muhammad SAW.

Post a Comment

 

Tujuanku Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger