Love Rasulullah.

Saturday, July 4, 2009

Wacana Ilmiah @ Debat Terbuka.

"Mungkin" ada akan perli saya, buang masa pertikai benda kecil ni . Tak kisahlah, yang penting ini pandangan saya. Wacana Ilmiah anjuran pemuda PAS pusat bertajuk : Benarkah Perjuangan Umno Tidak bertentangan Dengan Islam' pada saya lebih elok di tukar dengan istilah debat terbuka.

Sebabnya , saya , Wacana ini bermain di antara dua belah pihak sahaja, PAS dan UMNO. Jadi Debat lebih sesuai untuk mendapat kata kunci yang tegas di atas tajuk yang di utarakan .

Kalau ianya sekadar wacana ilmiah , saya tidak nampak keseriusan untuk menyatakan pendirian yang tegas dalam isu yang di perbincangkan. Seolah-olah ada toleransi lagi antara dua belah pihak.

Tengok sajalah, Khiri Jamaluddin ,begitu beria-ia dengan pelawaan PAS. Mungkin dia rasa boleh pusing banyak kot masa wacana nanti.

Sepatutnya , kalau nak di wacanakan sesuatu , lebih elok antara Pakatan Rakyat (PR) dan Barisan Nasional (BN) dan babitkan sekali semua pihak.. Biar semua parti Politik tanah air, NGO duduk sekali kemukakan pandangan yang sewajarnya.

Ini saya tengok nak bincang antara PAS dan UMNO . Lebih baik berdebat terus, baru nampak izzahnya PAS dalam mencabar parti sekular ini .

Walaupun dalam Berita Harian (BH) , Tok guru restu wacana ini.Tapi kita jangan baca satu lapis saja. Mungkin kata-kata tok guru ada benda yang tersirat, waallahua'lam. Media utama ni kalau ada pihak ajak debat dengan UMNO , satu apa pun tidak akan di keluarkan , kalau tidak pun , mereka cuba putar belit. Tapi kalau berbentuk forum, konferen , dan wacana , baru mereka sibuk-sibuk nak siarkan. pelik bukan . Sebabnya mudah saja, UMNO takut berdebat. Sebab tu mereka ni banyak alasan. sebagai contoh klik sini ,klik lagi, lagi 1.

Memang benar, wacana, forum, debat dan banyak lagi , adalah metod dakwah. Tapi saya berpandangan , dalam berhadapan dengan UMNO lebih sesuai kita ajak berdebat. Baru kita boleh tengok yang mana berani dengan penakut serta hak dan batil. Apapun , Cuba kita nilai balik bagaimana kehebatan Ahmad Deedat kita berdebat tentang bible, bagaimana pula erdorgan yang kuat mempertahankan Al-aqsa , yang paling hampir dengan kita, debat antara Dato seri Anwar ibrahim dengan Ahmad Shabery Cheek tentang Minyak..- sekadar pandangan.

0 comments:

Post a Comment

 

Tujuanku Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger