Love Rasulullah.

Monday, August 17, 2009

Bergelar Graduan Bukan segal-galanya.



Gembira dan bangga melihat abang-abang dan kakak-kakak saya begelar graduasi dalam Festival Konvokesyen UM baru-baru ini. Yang muda akan tua, yang lama
akan pergi meninggalkan yang baru, dan yang baru akan terus berada di medan meneruskan perjuangan orang lama dengan cara yang baru.

Rasa tak sabar untuk merasai memegang scrol dan memakai jubah konvo dalam hidup. Apapun saya akan rasa juga, cuma tak pasti bila, samada 2 tahun lagi atau sebaliknya. Kegembiraan yang terpancar pada wajah-wajah graduasi sedikit sebanyk memberikan spirit kepada saya untuk bersama seperti mereka. Bergambar bersama keluarga, bersama orang tersayang, dan macam-macma lagi. Entah sempat ke tidak saya seperti mereka. Berikan aku kesempatan ini ya Allah walaupun ianya nikmat sementara di dunia ini.



Saya dan kawan-kawan tidak melepaskan peluang bermesra menyambut saat paling meriah dengan mereka. Sambutan yang saban tahun di lakukan , sebagai tanda sokongan dan dokongan adik-adik aktivis di kampus UM tidak pernah padam. Habis kuat "malap je".

Namun di sebalik semua ini, saya mula fikirkan ada apa dengan segulung ijazah di hari konvo, adaikata ilmu di dada lansung tak ada!

Apa guna, selama 3@4@5 tahun kita bergelumang dengan kuliah ,tutorial dan amali , seandainya kita hanya menjadi ulat buku semata-mata tanpa ada tambah nilai tertentu yang memberi kesan kepada ummat di sekeliling.?

Pernahkan kita terfikir bahawa segulung ijazah itu, cuma nikmat sementara untuk memudahkan kita bergerakke peringkat yang seterusnya. Kalau tidak ada ijazah pun kita boleh jadi orang mulia.?

Apa guna segulung ijazah kalau minda mahasiswa masih terjajah di bawah kuasa universiti yang rakus menindas minda dan potensi mahasiswa itu sendiri.?

Persoalan ini perlu di jawab oleh mereka yang telah bergraduad. dan kita bersama.Memetik kata-kata Prof Di raja Ungku Aziz:

"Universiti bukanlah bertujuan hanya untuk mendapatkan ijazah, diploma atau sijil, tetapi apa yang di harap ialah kursus yang diikuti itu dapat memberi peluang melatih diri untuk berfikir , menimba ilmu dan menambah pengetahuan "

"Universiti harus bersifat terbuka sekiranya ia menjadi seperti katak di bawah tempurung , maka katak dan mereka tidak akan kemana-mana. Jadi kita kena buat lubang pada tempurung dan bawa kata dari luar. Apabila katak di bawah tempurung itu bercakap dengan katak dari luar , barulah boleh timbul idea baru , barulah kita boleh excell."

Sebab tu kadang saya juga rasa "boring" melihat mereka-mereka yang telah grad.-Sekadar pandangan.

0 comments:

Post a Comment

 

Tujuanku Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger