Love Rasulullah.

Sunday, August 16, 2009

Buang Pelajar satu tindakan KEJAM pemerintah!


Semua 29 murid dan pelajar, yang ditahan dalam perhimpunan membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) di Kuala Lumpur awal bulan ini akan digantung sekolah jika didapati menyertai lagi aktiviti seumpama itu pada masa hadapan.

Tindakan yang di Umumkan oleh Menteri Pelajaran Malaysia sendiri Dr Mohd Puad Zarkashi, jugan dalam masa yang sama akan memberi amaran keras dan tindakan kauseling agar pelajar-pelajar ini tidak lagi menyertai perhimpunan seperti itu.

Sememangnya larangan ini akan kedengaran dari mulut menteri-menteri yang begitu tegar membela Akta yang jelas menzalimi hak seorang insan itu sendiri. Alasan mereka tidak lain dan bukan kerana tindakan membantah melalui demontrasi adalah satu kesalahan yang di sama ertikan dengan perhimpuna Haram.

Amat malang sekalli nasib yang menimpa murid dan remaja yang di kecam tindakan melulu menteri pelajaran malaysia tersebut. Jelas kelihatan , lansung tidak ada belas kasihan dan rasional pada kepimpinan negara sekarang ini . Nama sahaja desakan pihak opossisi kepada kerajaan semuanya di kira salah, dan tindakan "bermotif politik" juga kenakan kepada sesiapa sahaja atas alasan menghormati undang-undang, sedangkan jikan di hayati dari sudut moral dan kemanusiaannya , rakyat bangkit bersama pemimpin yang berani menetang kemungkaran di hadapan pemerintah yang angkuh demi menutut keadilan di atas Akta kejam tersebut.

Hak berhimpun secara aman adalah di benarkan dalam amalan demokrasi .Namun keadaannya di Malaysia yang kononnya di laungkan negara yang mengamalkan demokrasi lansung mengenepikan akta yang sudah tersemat kukuh dalam perkara 10 Perlembagaan Malaysia .Hak berhimpun ini adalah kepunyaan rakyat yang hidup di bawah demokrasi bukannya hak ihsan pemerintah untuk memutuskannya. Kuasa perundangan adalah lebih tinggi dari kuasa pepemrintah. Jika tidak di manakah letakknya kedaulatan undang-undang yang menjadi prinsip rukun negara kita selama ini.?

Justeru Mahasiswa membantah sepenuhnya tindakan tersebut yang ternyata menganiya pelajar-pelajar tersebut. Tidak wajar untuk di kenakan tindakan kejam ke atas mereka semata-mata menyertai perhimpunan membantah kezaliman. Sepatutnya pihak kerajaan memandang perkara ini secara rasional, jika di ikutkan sepatutnya perlu ada lebih ramai remaja lagi yang keluar berani untuk bersama-sama kebenaran dari pada hanya berlepak -lepak di tepi pasaraya dan melakukan perkara-perkara yang negatif.-sekadar pandangan .




0 comments:

Post a Comment

 

Tujuanku Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger