Love Rasulullah.

Sunday, December 27, 2009

Circle of Power.

Usroh dikatakan sebagai salah satu method yang berkesan dalam memberikan kefahaman Islam pada semua tidak kira sesiapa.

Usroh juga salalu diertikan dengan halaqah yang terdiri sekitar 5-10 orang dan mempunyai seorang ketua atau Naqib/ah yang menjadi pemandu usroh tersebut.

Usroh juga digambarkan dengan istilah circle of power . Di dalamnya adanya perbincangan ilmiah,isu-isu semasa, bacaan ayat Allah , menginsafi sabda Rasulullah dan saling nasihat-menasihati sesama ahli bulat . Suasana begitu akhirnya mampu memupuk kekuatan ukhwah yang mendalam sesama ahli.

Zaman yang paling praktikal permulaan usroh ini sewaktu rancakan gerakan Islam di bawah pimpinan As-syahid Imam Hassan Al-banna. Pengaruh beliau melalui lembaga ikhwanulmuslimin telah bermula dari kelompok -kelompk kecil ini sehinggalah kefahaman islam tersebut tersebar keseluruh pelusuk dunia termasuk malaysia.

Namun zaman sudah berubah. Kepesatan dan kemajuan yang tidak sempat untuk kita kejar kerana terlalu laju perubahannya masih lagi menunjukan cara kita memberi kefahaman islam hanya melalui usroh. (Halaqah , circle of power , dan bla...bla..)

Sekarang ini kita ada facebook, frindster, blog, twitter, dan sebagainya yang seringkali menjadi tumpuan golongan remaja dan anak muda yang sukakan kepada hiburan yang santai bukannya perkara yang memberatkan kepala otak memikirkan perkaran yang berlaku di sekeliling.

Sepatutnya usroh ini di luaskan caranya melalui pendekatan yang fleksibal. Bukan maknakata halaqah itu di lupakan . Tetapi saya mahu mengajak semua berfikir cara yang sesuai dalam konteks masa kini.

Seorang ustaz pernah memberitahu saya Usroh ini adalah 365 hari..Jika difirkirkan , takkan nak buat bulatan usroh setiap hari..comfirm pancit.

Ada juga seorang ustaz kata , usroh ini bebas, yang penting sampai fikrah Islam pada sesorang.

Saya amat bersetuju dengan kedua-dua pandangan tadi. Maqosidnya adalah sesorang itu faham Islam..so buatlah apa saja pun.

Jika begitu, SMS, berusrah melalui facebook, twitter , aktivti outdoor, bertanya khabar, menoton wayang, melancong, main bola, main boling, main snuker, Kayak , menonton teater, makan-makan, melepak tepi kompleks., chating, email, blog..wah banyak la caranya.

0 comments:

Post a Comment

 

Tujuanku Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger