Love Rasulullah.

Sunday, December 27, 2009

Tidak cukup hanya sekadar Rombak ..

KPT telah memaklumkan mahu merombak sistem pendidikan di IPT bagi melahirkan modal insan yang berkualiti, berspadu dan bermacam-macam lagi.

KPT berhasrat mahu seimbangkan antara penguasaan akademik dengan ko-kurikulum . KPT tidak mahu pendidikan sedia ada hanya asyik tertumpu kepada peperiksaan semata-mata, namun ianya tidak menekankan aspek bakat yang ada pada sesorang mahasiswa.

Meritokrasi akan ditingkatkan daripada 10 kepada 30 bagi menggambarkan bahawa KPT sangat memberi keutamaan dalam pembinaan syakhsiah mereka.

KPT juga tidak mahu melahirkan mahasiswa yang hanya menjadi ulat buku, dan robot, pak turut kepada orang lain , tetapi hasrat mereka mahu mahasiswa ini ada daya kepimpinan yang tinggi serta kreatif dan kritis dalam setiap perkara.

Walaubagaimanapun , saya masih beranggapan rombakan ini tidak akan berjaya melahirkan maahsiwa yang diidamkan , sekiranya mereka tidak diberi kebebasab sepenuhnya

Mahasiswa masih lagi berada di bawah cengkapam HEP yang 24jam asyik memantau dan mahu menyekat segala aktiviti kemahasiswaan.

HEP sibuk juga untuk melaksanakan program itu dan ini , bukannya mahu memberikan kebebasan kepada mahasiswa untuk merencana gerka kerja mereka sendiri.

Autonomi Universiti juga perlu dikembalikan . Bagaimana mahu melahirkan mahasiswa yang berkualiti sekiranya Universiti itu sendiri tidak bebas dalam melakukan pentadbirannya sendiri. Kakitangan akademik mana yang berani lantang bersuara nyatakan pandangan terhadap perkara yang berlaku di sekeliling.

Di mana kebebasan akademik ?
Dimana kebesan Mahasiswa untuk bersuara?
DImana kebebasan mahasiswa untuk beraktiviti ?
Di mana kebebasan pensyarah untuk bersuara ??
Di mana letaknya nilai Pointer & merit yang hanya menjadi ingaun nyeri mahasiswa ?

Rombakan ini sesuai , namun andai kata kebebasan dan kuasa universiti dan mahasiswa tidak diberikan sepenuhnya..mungkin hasrat tersebut indah khabar dari rupa.

0 comments:

Post a Comment

 

Tujuanku Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger