Love Rasulullah.

Monday, May 3, 2010

Ugut, Bunuh Ulama & pendakwah , Sunah Biasa .

[ gambar dari FB ].
Jika dulu kala...

Bila bin Rabah R.a dalam mempertahankan akidahnya menyebabkan dirinya disiksa di padang pasir, diletakan batu didada , hanya perktaan “ahadun ahad, ahadun ahad “ sahaja terpancul keluar dari bibir seorang jejaka berkulit hitam ini .

Ghulam , pemuda berani , demi mempertahankan akidahnya , ditangkap dan dijatuhkan hukuman bunuh. 2 kali cubaan membunuhnya gagal, lalu pada cubaan ketiga, demi kemaslahatan akidah masyarakat setempat pada waktu itu, beliau menyarankan kepada Raja yang zalim agar membunuhnya dengan syarat. Pertama, bunuhlah di tengah orang ramai agar boleh menyaksikannya . Kedua, bunuhlah dengan menggunakan busur panahnya sendiri . Ketiga, sebelum membunuh , sebutlah dengan nama Allah , tuhan si ghulam. Lalu syahidlah Ghulam tersebut .

Syed Qutb Asyyahdi R.a , dibunuh di tali gantung kerana kelantanganya dalam menetang pemerintah zalim pada ketika itu. Tulisannya yang menggugat pemerintah Negara . Di saat mahu digantung , musuh Islam masih lagi menawarkan kepadanya 2 pilihan , samada nak digantung atau mengaku salah dan tinggalkan kerja-kerja dakwah menegakan yang Hak . Namun beliau memilih untuk syahid di tali gantung.

Hassan Al Banna Asyyahid R.a , juga Rijal yang kuat menegur kesalahan pemerintah yang zalim dan tegar dalam menyeru manusia kepada Allah. Beliau dibunuh dengan kejam , kerana pemandunya yang khianat melakukan perancangan licik untuk membunuhnya. Lalu dia ditembak , dan Syahid.

Cukup contoh di atas ..

Di Malaysia sebelum ini , ASsyahid Ibrahim Libya yang lantang dalam ceramah-ceramah jihadnya . Dibunuh dengan kejam dalam peristiwa Memali .

Dan kini , Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat pula diugut untuk dibunuh. Dan ugutan itu hanya di laman Facebook .

Aku meminati tok Guru , bukan kerana dirinnya adalah MurSyidul Am PAS semata-mata , tapi kerana kewarakan, kilmuan dan kezuhudan yang ada pada dirinya.
Aku tak mahu ulas UMNO jahat ke, PAS baik ke dan sebagainya. betul atau tak ugutan ni , aku serah polis untuk siasat . Sekarang Isunya dah berlaku , terasa nak ulas.

Rasa lucu sungguh , rasanya tidak seberapa manapun ugutan terhadap ulama yang Jiwanya dekat dengan Allah kalau sekadar mengugut di FB . Allah Swt lebih mengetahui ajal dan maut seseorang. Buat apa nak takut.

Aku kagum dengan prinsip Tok guru , dengan tenang beliau kata bila disoal tentang ugutan tersebut “ Tak ada apa, saya tak peduli lansung cerita tu “.
Cekal, berani, yakin, segalanya bergantung bulat kepada Allah. Jika kita bagaimana rasanya ?
Sebagai contoh kita pun, kalau tau polis sedang cari kita , kecut perut juga gayanya. :)

Mudah-mudahan kita dilindungi Allah selalu , diberi ketenangan & ketabahan seperti Tok Guru dan tokoh2 sebelum ini . Mereka bukan setakat diugut , bahkan mereka terus diperlakukan namun mereka sesekali tidak merubah janji mereka untuk berada dalam Akidah yang suci ini , berusaha untuk menyebarkan Risalah Islam kepada semua ummat manusia di muka bumi ini .

Benarlah firman Allah dalam Suroh Al Ahzab 23 :

“Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.” -End
Moga Allah permudahkan urusan kita semua.
Sekadar berkongsi
Tidak paksa untuk mempersetujui :)

4 comments:

Anonymous said...

riKeyakinan yang maksimum bahawa Allah sentiasa melindungi mereka-mereka yg beriman terutama TG Nik Aziz..
ketenangan yg dimilikinya itu bukan dicipta-cipta, smua itu hasil dari sebuah amalan.cubalah cari di negeri mana yg menteri besarnya hampir setiap minggu menyampaikan ilmu kpd rakyat, dan sentiasa menasihati rakyatnya dlm bab agama ISLAM, paling kurang pun, dia ada bahagian jk terdapat seorang daripada rakyatnya yang beramal dgn ilmu itu,mungkin perkara ini tidak pernah dihighlight di berita utama..
p/s :pernah tak terdetik dihati mengimpikan seorang PERDANA MENTERI yg begini juga?

Bintun Ahmad Rifa'i said...

Dunia akhir zaman..sedih2..ulama' kan pewaris nabi, tu pun tak reti nak fikir..terkadang sedih pun ye, apa la yang diorang fikir n faham sebenarnya..dunia sementara, akhirat yang kekal abadi...tapi sanggup hina ulama'..tak puas hati dengan golongan2 ni..tapi hanya mampu baca qunut nazilah banyak2 sambil bayangkan golongan2 ni..

Mohd Shafie Bin Hashim said...

BAR : betul tu. Tapi jgn lupa kita berdoa agar ALLAh lembut n terbalikan hati mereka kearah hidayah Allah yang sebenar :)

Mohd Aizat Bin Mohd Saleh said...

Dia ingat dia sapa nak bunuh TG Nik Aziz.

Ana rasa dia dulu kena bunuh sebelum dia bunuh TG Nik Aziz.

Zaman Rasulullah, Saidina Umar di belakang Nabi. Pasti ada orang seperti Saidina Umar di belakng TG Nik Aziz.

Allahu Akbar!

Post a Comment

 

Tujuanku Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger