Love Rasulullah.

Saturday, June 5, 2010

Buat apa nak bersedih..

Selepas mendengar pengumuman pembatalan konsert yang dikatan gagal menjelaskan duit bayaran hotel oleh Pengurus Besar IMS, Nasir Abu Bakar, penyanyi lagu Goyang Inul dan Kocok-Kocok itu dilihat tidak dapat mengawal emosi sedihnya sehingga menangis dan hampir pengsan!


"Saya tidak tahu apa yang hendak diucapkan. Saya tidak sanggup mengecewakan masyarakat di sini yang sudah membeli tiket untuk menonton konsert saya. Selama ini saya tiada masalah di Malaysia. Saya tidak tahu kenapa ia ditolak," kata Inul dalam nada yang lemah.


Hebat tangisan seorang wanita yang merintih sedih kerana tidak dapat meneruskan konsert "haramnya" di Malaysia buat sekian kalinya . Sebelum ini juga telah batal dengan alasan tiada permit. Pada kali ini pula, batal lagi dengan alasan baru ,lambat membayar wang hotel oleh pihak pengurusan di Malaysia.

Pelbagai pihak bingkas bagun membantah konsert Inul ini. Termasuk Umno Kalabakan pada mei yang lalu. .

Tapi mengapa masih ada yang sanggup nak tawarkan hotel untuk di adakan konsert? Nasib baik dah batal..Kalau lah duit tu dibayar awal, alamtnya jadi juga konsert Inul ini.

Peminat Inul di Malaysia sudah ramai menghabiskan duit semata-mata untuk melihat aksi Inul di pentas , namun apakan daya, kecewalah mereka.

Mengapa perlu menagis wahai Inul !

Sepatutnya Inul perlu bersyukur kerana konsertnya dibatalkan . Daripada konsert "haram" itu di teruskan dan mendapat kemurkaan Allah . Lebih baik ianya dibatalkan.

Inul perlu sedar bahawa, perkara yang dilakukan adalah tidak elok disisi Islam . Mendedah aurat , menggolekan tubuh badan untuk diratapi oleh manusia lain . Melunakan suara untuk menimbulkan keasyikan pada pendengar yang lain, semua ini adalah kerja terkutuk .

Inul Daratista merupakan seorang penyanyi dangdut yang terkenal di Indonesia.

Beliau dikenali Ratu Goyang ‘Ngebor’ di indonesia atau 'Gerudi' di Malaysia.Nama asalnya ialah Ainur Rokhimah.Beliau lahir di Pasuruan, Jawa Timur pada 21 Januari 1979.Bapanya bernama Abdullah Aman.

Inul Daratista memulakan kerjaya pentasnya sebagai penyanyi dangdut dalam keramaian rakyat di daerah Pasuruan, Jawa Timur. Tanpa dia sedari, aksinya diabadikan dalam sebuah rakaman video. Video ini kemudiannya diedar dalam format VCD ke perbagai pelosok daerah, ini yang mendorong nama Inul mulai terkenal. Seiring dengan melekatnya julukan "Ratu Ngebor", Inul mulai tampil di banyak tempat. Seketika itu, jadual persembahannya terisi padat. Banyak stesen televisen berebut untuk menjemput Inul.

Sememangnya jelas salah apa yang dilakukan inul . Menyanyi itu tidak salah. Tapi metodologi nyayian dan tarian itu yang salah . Cukuplah sekadar merenung hadis di bawah ini

Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (l) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian." (Riwayat Muslim)

Cuma pernah terfikir , begitu hebat juga si Inul ini dan pengurusnya dalam meningkatkan nama ke peringkat yang lebih tinggi ,luas dan jauh sehingga berjaya menawan hati pelbagai golongan tidak kira muda, tua , lelaki mahupun wanita.

Dibandingkan dengan artis2 di Malaysia ,khususnya yang membawa massage dakwah . Kenapa kita masih di takuk yang biasa.? tak boleh kah menjadi hebat seperti INUL dalam mencipta fenomena?? -END-

2 comments:

Idda Hashim said...

nape Inul masih ada hati nak buat konsert kat Msia, kat Indonesia kan byk tempat lagi yg bole dia buat

Shafie Hashim said...

kena tanya pemerintah kat sana dan ulama ..apa pendirian mereka ..

Tapi di Malaysia ?? check sorang2 apa kata ulama dan pemerintah..:)

Post a Comment

 

Tujuanku Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger